freedom of speech

Baru-baru ini isu Perkauman di bangkitkan..
aku tak berpihak pada sesiapa
cuma bila dari sekolah rendah hingga ke U
aku di ajar MALAYSIA negara yang berbilang kaum..
tapi aku kecewa dengan sesetengah pihak
yang berfikiran enteng 
terlalu bodoh menyalahkan kaum tertentu disebabkan
kelemahan mereka sendiri.
 Wujud pula perkatan Racist
dan apa yg bermain dalam fikiran aku
melayu takut pada bayang-bayang mereka sendiri..
suruh berusaha Malas
tapi bila ada yang Berjaya dengan usaha 
mereka rasa cemburu , iri hati, saling mengata..
tapi bila diberi peluang langsung tak mahu mencari jalan 
masih lagi menunggu kalau-kalau ada yang boleh bagi bantuan..
ya inilah pemikiran kolot melayu..
dan aku adalah melayu ..
dari sudut menuntut ilmu
Bila ada kaum tertentu yang bagus dalam satu sabjet 
kenapa kita tak mahu ambil pendekatan untuk belajar dari mereka
dan kita kena ingat kita ingin berjaya kita perlu ada ILMU
dan jika terlalu terhegeh-hegeh dalam tindakan
maka hasilnya equal 
tapi jika kita pantas In Syaa Allah
hasinya Lumayan
kata-kata tadi bukan datang dari aku sendiri
tapi dari manusia yang berulang kali jatuh & tetap bangkit 
untuk membetulkan kesilapan dalam pernigaan beliau
iaitu dengan dekatkan diri pada Allah & mencari Ilmu dengan 
bergurukan manusia yang berjaya.
Freedom of Speech 
 

No comments:

Post a Comment